Ensimmäinen neljännes on pulkassa, eli puolet ensimmäisestä vuodesta. Kohta on joululoma ja uusi vuosi alkaa. Mitä on jäänyt käteen?

Ainakin olen oppinut navetta- ja tallitöiden perusaskareet ja rutiinit. Lypsyt, ruokinnat ja siivoukset. Olen oppinut käyttämään navetan koneita, Avanttia ja Varmo liftiä, ja pihalla traktoreita. Traktorinäytöstä heilahti muuten kiitettävä 3, pilkko pimeästä aamusäästä huolimatta.

WP_000637-normal.jpg Opinpahan samalla, että kuinka se lumiaura irroitetaan traktorista. :D Olen oppinut siirtämään eläimiä, lehmistä käärmeisiin ja vihervesiagamaan. Pienläinpuolen työt tuli tutuksi muutamalla vuorolla, kunnolla niitä käydään läpi ensi vuonna. Olen oppinut lypsämään lehmät lypsykoneella, ja vuohet kannukoneella ja huoltamaan nämä koneet. Korvamerkit ja magneettienlaitot, vasikoiden juotot, kiimojen tarkkailut ja rehujen jaot on tulleet tutuksi. Peltotöitä ja metsien kunnostushommia ollaan käyty teoriassa läpi.Tallilla olen korjannut karsinoita, harjannut pukkeja ja vuohia, kerinnyt lampaita ja hoitanut kanalan työt siivouksesta täimyrkytyksiin ja seurannut kanan oikeaoppisen lopetuksen. Itsenäisyyspäivän tienoilla saatiin muuten 62 pientä tipua maailmaan, yksi tosin menehtyi parissa päivässä. Nyt niitä on hoidettu ja ruokittu ja varmistettu että varmasti kaikki on hyvin ja lämpötila on sopiva.

WP_000613-normal.jpg

Päivän vanha tipu

WP_000630-normal.jpg

Tässä jo hieman alle viikon ikäisiä tipuja, kuvassa myös yksi kököttävä tumma tipu jonka luonto jo korjasi pois :(


WP_000632-normal.jpg

Joskus tallille mennessä on eläimet päässeet karsinoistaan vahingossa vapaaksi, silloin edessä on eläimen siirtämistä ja karsinan korjauksta jotta tallibileitä ei enää pääsisi tapahtumaan. Tässä tyttökili on vuohien ruokintapöydällä moikkaamassa äitiään. Vuohet ja lampaat ei kuitenkaan yleensä lähde kauemmas karkuteille koska tykkäävät olla laumassa omien lajitovereidensa kanssa, joten kummoisiin takaa-ajoihin ei tarvi ryhtyä.

En ole katunut hetkeäkään sitä että lähdin koulun penkille ja opiskelemaan eläintenhoitajaksi, päinvastoin. Tuntuu, että vihdoin olen löytänyt oman alan ja, että olen jossain hyvä. Eläinten seurasta nautin ja eläinten kanssa olen elänyt parhaat hetket. <3

WP_000616-normal.jpg

Sain yllättävää hellyyttä Hulda-lehmältä :D kiitos Hulda naamapesusta.